Alla inlägg den 21 juli 2008

Av Lea - 21 juli 2008 19:57

Jaha, här sitter man nu.. Klockan är 21.38 och vi har precis ätit en underbar middag måste jag säga. Det är lite att skryta kanske eftersom det var jag som lagade den men den var verkligen helt underbar          !

Jag, Sarah och Peter bestämde tidigare idag att det skulle grillas idag eftersom jag tjatat på dom ett bra tag att köpa en grill hem!

Så jag började ”jobba” klockan två efter att faktiskt ha sovit precis hela förmiddagen och Sarah la sig och vilade ett tag och Peter satte sig på balkongen och läste. Jag la mig på en solstol istället för att ligga i sängen och tjejerna badade i poolen.. Och det var det vi gjorde resten av dagen! Jag varvade mellan att bada med tjejerna, och ligga på en solstol…

Sen vid fyra så skulle Sarah iväg och handla så hon frågade om jag ville ha något speciellt.. Jag sa att jag ville ha vanlig jordgubbs yoghurt och något bra rött kött att grilla till dagen. När hon kom tillbaka sen ca 1,5 timme senare så åkte hon och Peter och kollade in en strand som vi antagligen ska åka till imorgon. Jag började knåpa på i köket. Började med att laga tjejernas mat vilket bestod av lokal korv och pasta med färsk pesto och en liten härlig sallad och när jag lät det koka och steka så la jag köttet i en marinad på olivolja, buljong, soja, en liiiiten droppe rödvinsvinäger och några droppar citron och massa kryddor i olika slag. Jag skivade även ner en vitlök bara för att få en god, men lagom, smak på det.

Medan tjejerna åt så skivade jag även upp en röd paprika och delade en lök i ”båtar” som jag radade upp på två grillspett och så gjorde jag potatisklyftor med salt, peppar, olivolja och en hackad vitlök som jag lät dom ligga i kanske 10 min medan jag tände på grillen.

Jag gjorde även den kalla såsen som Kissapan lärt mig som består av Cremé Fraiche, en grönsaksbuljongtärning med lite vatten och olika kryddor. Skulle egentligen ha fördragit dragon men det hade vi inte så det vi hade fick duga.


Nu kom Peter precis ut och pratade lite om kvällen.

När dom kom tillbaka från stranden så hade jag fixat klart tjejerna och dom var klara för natten och jag stod i köket och Sarah och Peter la dom. Sen kom Sarah upp och gjorde våra ”traditionella” vodkadrinkar som består av hemmagjord lemonad och vodka i princip… JÄÄVLA GODA! Idag delade vi på nästan en halv flaska vodka i tre glas och lemonad…

Sen drack jag och Peter en flaska rödvin tillsammans och nu har dom lämnat mig med en flaska vitt för att själv gå och lägga sig…

Jag tänkte bara dricka kanske två glas till och sen gå ner och simma min kvälls-simning..


Men jag älskar det verkligen här i Korsika!! Det är inte alls som i Sicilien!! Jag behöver verkligen den här veckan i total isolering alltså..

Idag har mitt grubblande mest gått över till drömmande och det är nog för att jg blivit mer och mer hemmastadd vid den här familjen och jag kan verkligen slappna av.. Självklart kunde jag det i Sicilien också men jag var inte van vid att åka så här med dom då och nu vet jag mer hur det ska gå till vilket gör att jag kan slappna av…

Som nu, när dom gick och la sig och jag satt kvar här med lite vin och dom tog in allt utom vinflaskan.. Och Peter sa ”om det finns nå kvar i flaskan sen så kan du ju ställa in den i kylen” och jag som inte hade vågat ta en droppe innan frågade ”vadå? Det finns ju mest en hel flaska kvar?? Får jag alltså ta ett glas till?” och han svarade ” Men du, det är bara vi dinosaurier som går och lägger oss den här tiden, du får ju göra vad du vill!”


Så här sitter jag nu och är så hel-nöjd som man bara kan bli. Bra musik på datorn, jag kan skriva av mig och har fått tillbaka den här sköna ”sex and the city-känslan” av att sitta vid sin dator och skriva av sig alla tankar med ett glas gott vin. Det som har gjort hela saken ännu bättre är bara att jag har en syrsa som spelar här bredvid huset och jag både hör havet och känner havsbrisen. Det som hade fått det hela att bli den bästa kvällen på hela året då (utom dom med han som låter som Kaffe) är om jag haft en cigg, men man kan ju inte få allt.. =)


Poolen glittrar lockande nedanför balkongen nu, eftersom det är totalt becksvart överallt annars utom kusten som jag ser på andra sidan viken (hette staden Aditjjio eller va fan hette den?? Måste ta reda på det imorgon.. även vad det heter där vi bor just nu)

Jag ska dock sitta kvar här uppe en stund till och bli lite kall eftersom jag hade en så underbar tid i poolen igår när den är så skönt uppvärmd av solen och luften blivit så där skönt ”kall”, om man nu kan kalla den det eftersom det ändå är runt 20 grader..=)


Klockan är nu 22.02 och om ni kommit så här långt har ni just läst något som tagit 25 minuter av mitt liv.

Nu ska jag ta mitt vin och bara titta ut över Korsika och lyssna på ”all the young dudes” av ”Mott the hoople”…

Ovido - Quiz & Flashcards