Direktlänk till inlägg 22 maj 2008

Svensk grammatik är Fan svårt!

Av Lea - 22 maj 2008 15:24

Jag har en polare här, Frederick, som pluggar svenska..

Så ibland mailar han mig med frågor om den svenska grammatiken...

Och det är fan svårt att förklara alltså!

Det är lite konstigt i svenskan att man säger tex "Jag har brytit armen" istället för att man säger "jag har brytit min arm"

(på engelska "Ive broken THE arm" istället för "Ive broken MY arm")


Det här mailet fick jag av Frederick (jag älskar att alla som pluggar svenska i England använder Alfons Åberg!!!)


" Leaaaaaaaaaaaa!

I was revising my swedish this morning, because I need to prepare for sweden rock, actually I've been studying a lot this week.

I have a questioooooooooon.

When Alfons Aberg tells his father:

-Pappa, vi glomde borsta tanderna

Why does he say tanderna if the plural is meant to be tander????

Jag forstar inte!" 


Jag svarade... (och ja, jag vet... rätt uselt svar)


"Haha, um... how can i explain this...
The plural word for tand is tänder, u are right.. But you can say it in different ways.

Alfon sais;
-Pappa, vi glömde borsta tänderna

But he could also say;
-Pappa, vi glömde borsta våra tänder

U could say that if you use the word "tänder" you have to put "mina, dina, våra" before the word so that you know what tänder that you mean.

Because you can also say

"Där ligger en hög med tänder."

If you say "tänderna", you kind of already show who's or which teeth you mean...

Fuck,its hard to explain.. but do you understand?

 
 
Annica

Annica

9 juni 2008 08:36

Men du kan inte säga, där ligger en hög med tand, eller tänderna. Äh jag fattade ändån ingenting juh. Hoppas du mår bra! Kram/Annica

http://nogg.se/mukis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lea - 3 september 2008 21:41

Som jag nu säger farväl till den här bloggen... Jag vet, Kissapan, att du inte gillar att ändra bokmärken hela tiden men här måste jag i fortsättningen betala för bilder jag lägger upp och dylikt och det vill jag inte göra. Hela tiden har jag tänkt p...

Av Lea - 3 september 2008 19:23

(som Dani fint uttryckte det... Men jag håller med! Knarkade barnprogram Is The Shit!)   ...

Av Lea - 3 september 2008 18:15

Nu vet jag vart jag har alla... Sabina är tillbaka i stan och bor  borta i Richmond.. eller något sånt.. Sara sitter i Ealing och  är tvåsam... =) Känns bra...  Jag var snygg idag... Är än, men kan ju inte gå runt i mina underbart snygga piratboots i...

Av Lea - 3 september 2008 12:54

Men den var dock en liten besvikelse... Den var minsann kriststrecksrandig med mörkröda ränder... Något sånt sades det inget om på eBay.. Det stod att den var svart... Jaja, den funkar la... Jag kanske kan färga den??   Tips någon?? ...

Av Lea - 3 september 2008 12:49

..för att inviga de nya bootsen..=) Jag hittade skavsårsplåster i Sarahs skåp... Får se hur det går med det nu då! Bättre att börja litet tänkte jag dock...^^   Nu ska jag göra i ordning mig! ...

Ovido - Quiz & Flashcards